Couchsurfing - zkušenosti

A myslím, že už je na čase, abych se podělila o zkušenosti s couchsurfingem i já :-)

Kdo to nezná, jedná se o "mezinárodní" stránku (zde), přes kterou můžete ubytovat lidi z celého světa u sebe, nebo naopak nalézt ubytování někde jinde. Podmínkou - zadarmo. Pokud vám "zadarmo" nevoní, doporučuji spíše airbnb (zde). Dnes ale o couchsurfingu.

Registrovala jsem se tam před necelým rokem. Důležité bylo přemluvit manžela. Tomu se to pořád nezdálo, tak jsem prostě jednou řekla, že ke mně přijedou kamarádi ze Španělska, co znám ještě z dob VŠ studia (chvíli jsem byla ve Španělsku). Souhlasil :-)      (Když ke mně jeli kamarádi z Číny, a pak Tchajwanu, a pak Belgie, tak už mu to bylo divný, ale v mezidobí si zvyknul a zjistil, že to je vlastně fajn.)

Ubytovávala jsem u sebe už hodněkrát. Tak začnu tím:

- nejdříve se musíte smířit s myšlenkou, že v bytě bude někdo kromě vás. Pokud trpíte paranoiou, tak to pro vás nebude vhodné (nebo se budete muset zamykat :-)

- musíte být doma, když ty lidi přijedou. Já nenechávám klíče a podmínkou je, že ráno odcházejí se mnou a přijdou nejdříve večer, když už budu doma já. Mám to i v profilu, aby bylo od začátku jasno. To znamená, že se musím trochu časově přizpůsobovat. Což mi ovšem nevadí, protože:

a) procvičím si mluvenou angličtinu (obyčejnou, ne odbornou, co pořád používám v práci)
b) moje dítě poslouchá angličtinu a myslím, že z toho něco má
c) můj manžel začíná rozumět!!! anglicky a pomalu i mluvit (někdo platí drahé kurzy, my to máme zadarmo, jinými slovy)
d) dozvím se spoustu zajímavého - většinou ubytovávám studenty z Asie a z Evropy. Jsou upovídané, je s nimi sranda, kolikrát jdeme spolu na večeři / oběd, je to prostě super.
e) občas mi něco i přivezou :-) Třeba teď popíjím zelený čaj z Tchajwanu (doufám)

- já jsem hodná, tak dělám po ránu snídaně (resp. - vyndat rohlíky a džem není problém, stejně tak udělat kafe / čaj). A když jsou mi hodně sympatičtí, tak i večeře :)

- je dobré mít připravené tipy pro ty lidi - kam se jít najíst, kam jít večer, že v Praze je možnost jít na prohlídku s průvodcem zdarma (zde)   (btw, to samozřejmě vím od někoho, kdo takhle chodil na prohlídky v Holandsku a moc si to pochvalovali, tak od té doby doporučuji), atd.

- protože nedávám klíče, ale ozumím potřebě "chci se jít bavit", tak holt jim musím v noci otevřít dveře :-)   Mám citlivý spánek, takže mi to nevadí - oni zaťukaj, já otevřu a jdu spát dál. Ale někomu by to mohlo vadit.   (Nebo budete pařit s nima - což ovšem já s princeznou nemůžu.)

Ještě řeknu, že v profilu mám to nejnutnější: že budou bydlet buď v obýváku nebo v "pracovně" (podle toho, na čem chtějí spát), že nesmí být doma, když tu nejsem já, že mám malé dítě (a tak může po ránu brečet)... A pak to už napsané nemám, ale neubytovávám samotné chlapy :-) Buď holka nebo holky nebo pár (i když nemusí být partneři, což je zajímavé, protože takto cestuje fakt hodně lidí). Lid mi píšou pořád. A to jsem si neověřovala profil (když se budete registrovat, narazíte na to).

A teď ta druhá stránka :-)

Když už jsem měla hodně hodnocení, tak jsem si to chtěla vyzkoušet i opačně. To jest někam jet. Se sestrou jsme si zrovna koupily letenky do Ženevy za hubičku. A pak se podívaly na ceny hotelů. FÍÍÍÍHA.

Ženeva je asi na couchsurfingu hodně oblíbená (asi kvůli ceně hotelů), tak byl docela oříšek sehnat ubytování. Zvlášť, když chcete bydlet jen u holky. Nebo případně manželů... Nebo rodiny s dítětem (to je ještě lepší). Asi 3x nám bylo řečeno, že už někoho v tom termínu ubytovávají (ještě ke všemu jsme chtěly na 3 až 4 noci) a jednou, že se jim to kryje s narozeninama, což je blbý. Ale pak to najednou vyšlo!

Rodina s dvouletou holčičkou. Zajímavé bylo, že původem z Íránu, v Ženevě bydlejí pár let. Když jsme přijely, tak nám řekli, že k nim přijedou ještě další kamarádi. Zkrátka... nakonec jsme místo na pohovce spaly na koberci se spacáky :-)    Taková menší podpásovka, ale co :-)

Pak byl další zádrhel, že kvůli kamarádům na nás neměli čas - já ho teda moc nevyžaduji, ale takové kafe po ránu by mi zvedlo náladu :-) Ono totiž za debilní kafe v Ženevě dáte 4-5 EUR.

A pak teda nějak odpoledne odešli ven a přišli v 11 večer :-) No a my od 9 večer seděly před barákem :-D   Ještě, že si se sestrou máme, co říct. A že nepršelo.

Nějakej večer nás zatáhli do nějaké zapadlé restaurace s nejlepším fondue, co jsem měla. Za pár EUR!!! (kurňa, to kafe po ránu pro dvě osoby bylo dražší než fondue tatkéž pro dvě osoby)

Jo, a pak odjížděli o den dřív než jsme letěly (letělo nám to v 6 ráno) - to nám ale řekli dopředu. Tak poslední noc jsme spaly na letišti. (Vsuvka: Kdo spí častěji na letištích, zajisté zná stránky http://www.sleepinginairports.net/ (zde). Tak spát na letišti v Ženevě je totální horor. 3 noci předtím na koberci nám přišly jako ráj (a to jsme měly z toho koberce modřiny a byly totálně oteklé). )

Takže to zkrátka mělo plusy a mínusy. Obrovský plus je to, že je to zadarmo a že vám řeknou, kam jít, kam jet, co za to stojí a co ne... To se mi hodně líbí. Zrovna u nás bylo mínus to samotné spaní na zemi... a žádné kafe po ránu... a že jednou jsme musely běžet přes celou Ženevu, abychom si vyzvedly klíče, abychom pak opět nečekaly pode dveřma x hodin.

Sestra řekla, že by do toho příště nešla :-)  A že její manžel taktéž ne.

Já bych do toho určitě příště šla. Mimo jiné - s lidma, co u mě již bydleli jsme stále v kontaktu přes facebook. A od některých mám i pozvání (škoda, že zrovna do Singapuru nebo Španělska teď nejedu). Ale šla bych i k někomu jinému. (Fakt dávejte pozor na reference, věřte své intuici, a raději na místě zaplaťte hotel než zůstat někde, kde se necítíte bezpečně... Ne vždy to dopadá dobře - viz například případ, co popsal blesk (zde). Sice je to bulvár, ovšem věřím, že se obdobné případy dějí.)

Pokud máte nějaké dotazy, pište do komentářů. Pokud máte zkušenosti s couchsurfingem, pište taktéž!