Mé zkušenosti s jógou, druhy jógy

Tento příspěvek již píšu strašně dlouho a přišlo mi fér ho publikovat teď, na začátku roku, kdy hodně z vás (opět) začíná s cvičením - ať už kvůli předsevzetím, anebo kvůli tomu, že je prostě nový rok. 


Zdroj

Jógu cvičím poměrně dlouho, i kdy ne úplně pravidelně (třeba gravid jógu jsem vynechala, v těhotenství se mi nechtělo nic dělat :)  Pro začátek tedy seznam druhů jógy, se kterými jsem se setkala:

1. Hatha jóga - což je klasická jóga, ze které vychází všechny ostatní druhy. Je to hodně o pomalém cvičení, o protahování, o meditaci. Možná bych ji ocenila ve starším věku, ale v současné době je to na mě moc pomalé... (dokonce mám pocit, že je to pomalé i na můj mozek, který by byl zrovna v meditačním módu :-)


2. Power jóga - s power jógou se hodně setkáváme v různých fitness centrech. Je to jóga, která vychází z ashtanga vinyasa jógy. Vznikla v roce 1979, kdy Bryan Kest nemohl provádět (po autonehodě?) asány tak, jak je to předepsané a upravil pozice ashtanga jógy. Tím se ashtanga jóga "zpopulizovala" a začala se cvičit všude možně. Hlavním rozdílem je tedy to, že u power jógy pořadí pozic není předepsáno a také to, že se provedení asán může různě modifikovat. Když tedy půjdete 10x na cvičení power jogy, 10x si zacvičíte něco jiného. (U ashtanga jógy jsou předepsané konkrétní série - viz dále.)  K samotnému cvičení - je to poměrně náročné, občas se u toho i zapotíte :-)   A dle všemožných článků se při power józe dá i hubnout (což asi ano, protože já jsem v "hubnoucí" tepové frekvenci ještě před tím než se začnu potit :)


3. Bikram jóga - když jsem si před 5 lety zlomila ruku, tak po sundání sádry jsem se nemohla vrátit ke cvičení power jógy, protože by to na ruku bylo moc náročné. Tak jsem chodila na bikram jógu.  V té době bylo k dispozici pouze jedno studio, a to v ulici Karolíny Světlé. Koukám, že akce, co byla tehdy, trvá i dnes :-)   A to, že pro ty, co s bikram jógou teprve začínají je k dispozici 10 dní cvičení (v kuse) za pouhých 490 Kč. Což, při ceně 360 Kč / hodinu se vyplatí dojít alespoň 2x. Já jsem chodila častěji, a pak jsem si ještě koupila permanentku (která je výhodnější než jednotlivé vstupy). 


Popis: cvičíte přesně předepsanou sérií (ve studiu je namalovaná těsně pod stropem v pořadí, v jakém jdou cvičení za sebou), a to při pouhých 42°C  :-)   Kvůli horku se jedná o vcelku pomalé pozice, kdy jde hlavně o protahování, výdrž, atd. 


A teď to samotné cvičení. Nemít zlomenou ruku, tak jedno cvičení mi stačí :-)    Vím o spoustě nadšenců, já mezi ně nepatřím z těchto důvodu:


- musíte nosit svoji podložku; resp. můžete si ji tam půjčit, ale (kromě peněz navíc) - mně osobně trochu vadilo cvičit na podložce, která byla propocená od někoho jiného (jógu totiž jinak cvičím bez podložky, je mi to příjemnější)

- v průběhu cvičení nemůžete odejít ze sálu, takže pokud nesnášíte horko úplně nejlépe, tak větší část hodiny a půl strávíte v pozici dítěte na podložce
- cvičí se bez hudby pouze s návodem od lektora. A v tom byl můj hlavní problém - mikrofón je nastaven MOC nahlas. I když v hodinách si někdo stěžoval, tak se nic nedělo. Takže celých 90 minut lektor chodí před vámi a mluví a mluví a mluví... fakt nahlas. Když zrovna neříká, co máte dělat, tak nahlas počítá, když ani nepočítá, tak "motivuje ostatní" (k tomu dvě poznámky - nechápu, jak si mohou pamatovat tolik jmen + ve chvíli, kdy zrovna bojuju s rovnováhou na jedné noze a u toho polykám vlastní pot, fakt nepotřebuju, aby mi někdo říkal "S., a ještě tu nožku popotáhni, a ještě kousek, a ještě maličko"). Takže od asi třetího cvičení jsem měla v průběhu hodiny vcelku vražedné sklony 


http://lindsayfields.com/wp-content/uploads/2010/03/whyiquitmyyogaclass.jpg
- detox; tím, že se cvičí v 42°, vcelku dá rozum, že se tělo potí a tím pádem se vcelku detoxikuje. V mém případě to znamená, že se celá pokryju pupínky :-(   Bikram jógu jsem cvičila asi 2 měsíce a nezmizelo to...
- cvičení v zimě - když chodíte cvičit v zimě, tak než vyjdete ven, musíte se nějak "aklimatizovat", abyste nebyli nemocní. Což znamená, že po sprše (nebo před ní) sedíte a čekáte 15-20 minut. Možná to je naopak důvod, proč někdo bikram jógu chodí cvičit v zimě (že se tam konečně zahřeje), ale to já dám přednost sauně :-)

Výhodou cvičení bylo právě to, že se svaly / šlachy / všechno prohřeje, takže se to lépe natahuje, hrozí menší pravděpodobnost nějakého úrazu, atd. Což bylo přesně to, co jsem potřebovala - protáhnout svoji ruku po zlomenině. 


Bikram jógu určitě doporučuji vyzkoušet, pokud nemáte zdravotní omezení. Jak říkám, hodně lidí v ní našlo zalíbení. 


4. Ashtanga jóga - a moje oblíbená ashtanga :-)   Po bikram józe jsem se nevrátila k power józe, ale k ashtanga józe. Jak jsem se zmiňovala předtím, ashtanga jóga má předepsané konkrétní série, které mají přesně dané asány. Já chodím na místo, kde se cvičí "zkrácená" první série - což znamená, že úvod je vždy stejný (což trvá minimálně polovinu cvičení), a potom se cviky mohou malinko obměňovat. Za hodinu a půl se totiž těžko stihne všechno. 


Když člověk začne mít pocit, že v první sérii již zvládne všechny asány víceméně bez problémů, tak může přejít  na další hodiny, kde se cvičí zkrácená druhá série, atd. Na to jsem ještě neměla odvahu, ale v roce 2014 se k tomu určitě dokopu :-) 


Dlouho jsem přemýšlela, co je náročnější, jestli power jóga nebo ashtanga jóga. Osobně mám pocit, že ashtanga, ale na internetu jsem našla hodně názoru, že naopak... A konečně jsem našla důvod, proč se názory tak liší (abstrahuji teď od toho, že záleží na předcvičujícím):


"Over the years, I have found that this depends on what you started out with. People who start with Ashtanga find a hard core Power Yoga Class to be difficult. Those who started with Power Yoga find Ashtanga to be extremely difficult. It is all about what you are used to. 

  • Physical Workout Both provide an amazing physical workout when practiced without breaks and at the proper pace. 
  • Mental Workout Both bring about self inquiry over time especially when guided by a teacher with an understanding of the non physical side of yoga."

Ve zkratce - ten, kdo začal s power jógou a přešel k ashtanze, tak má pocit, že ashtanga je náročnější, zatímco ten, kdo již zkoušel ashtangu a přešel k power józe, tak má pocit, že je náročnější power joga. Další polemizování by bylo na samostatný článek, a na ten se úplně (alespoň dnes) necítím :-) 


Každý má svoje důvody, proč cvičí jógu, moje jsou: po cvičení se cítím opravdu lépe, v průběhu cvičení "cítím", jak se mi v mozku třídí myšlenky, v běžném životě hodně používám "dýchání", aby mě zbavilo trémy / zastavilo cholerický výlev na někoho, kdo je naprosto, ale naprosto blbej (alespoň mně to tak v tu chvíli připadá) / pomohlo přemýšlet, ... 


A když už je tu příspěvek o józe, níže A. popisuje svoji zkušenost s jógou s Jillian Michaels  (což je něco, co jsem nezkoušela, proto o tom psát nedokážu). 


"5. Jóga s Jilian Michaels: Workout s J. Michaels je rozdělen na dva. Yoga Meltdown level 1 na mě byl docela těžký, protože absolutně nejsem zvykla na jógu, nudí mě. Ale u tohohle jsem se i divila, že mě to bavilo. Byla jsem zpocená a cítila jsem se opravdu protažená. Jillian využívá prvky z jógy, ale přišlo mi, že něco je tam i z pilatesu :)) Level 2 jsem ani pořádně nedokončila, spíš jsem se na to podívala, protože mě absolutně nebavil (jednalo se hlavně o protahování, nebylo to dynamické). Fakt jsem se nudila. Level 1 chci nyní, v novém roce, zařadit do svého cvičení."

Cvičíte jógu? A kterou? Zkoušeli jste jiné druhy? (hasya jóga, aero jóga, toilet jóga...)


Zdroj

S. 

Zdroje: 

http://www.radkajanakova.estranky.cz/clanky/clanky-od-jinud.html
http://www.tanapilates.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=80
http://fityou.cz/druhy-jogy-power-joga-dalsi/
http://wellnessfrominside.typepad.com/wellness_from_insidelivin/2011/02/ashtanga-vs-power-yoga.html
http://ashtanga.cz


Komentáře

  1. no ja som velmi zvedavá. Chystám sa zapisat na jogu od buduceho týždna, no neviem ani aké presne tam cvičia, ale snád sa mi to zapáči.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu hodně záleží na lektorovi. I kdyby se nelíbilo, dej tomu ještě šanci u někoho jiného :-)

      Vymazat
  2. Jsem ráda, že jsem tento příspěvek objevila. Osobně se chystám na Bikram jogu a jsem hrozně natěšená, ale aspoň vím, s čím počítat :)
    http://maillot-rosa.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Nejraději mám klasickou jogu.To co vzniklo pak, už není ono, ale každý si v tom něco najde. Jen mám teď trochu problém sehnat oblečení. Chtěla bych něco kvalitního,aby to plnilo svoji funkci. Volné tepláky a triko tak nějak nesplňují moje představy. Nevíte o něčem? V čem cvičíte?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hodně kvalitní věci má Lidl (když jsou týdny "sportovní", teď třeba zrovna byly..) nebo třeba Tchibo. Také dobré věci v poměru kvalita&cena má H&M ;)

      Vymazat
    2. Tak možností je hodně v čem jogu cvičit. Třeba legíny a tílko, nebo dres je taky docela dobrý na cvičení. Hlavně tě nesmí nikde nic škrtit a musí ti v tom být dobře. Já mám třeba oblíbený danhelwear.Chodím cvičit jogu a pilates a jedině v oblečení od nich, protože to dobře sedí a neomezuje v pohybu.

      Vymazat
  4. Ahoj, mám dobré zkušenosti s jógou v přírodě na Letné:https://www.picodi.com/cz/nakup-hlavou/joga-v-praze-zdarma ...je to zadarmo a navíc v kontaktu s přírodním prostředím

    OdpovědětVymazat
  5. To vypadá dobře...už jsem přečetla i nějaké diskuze tady http://zdravi-hubnuti.cz/tema-joga/ a hodně ji chválí.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat