Domácí kuřecí šunka

Zcela náhodně jsem narazila v časopise na reklamu šunkovaru od Tescomy. A samozřejmě, hned jsem si říkala, jak bych to ráda vyzkoušela, a jak pak přejdu jen na domácí šunku atd.. :) No, nestalo se :D Tedy, šunkovar jsem nakonec dostala od tchýně, to ano, ale rozhodně jsem zcela nepřešla na domácí šunku.. ;) 
Je to prostě "pracný" (vysvětlím dále, proč je to v uvozovkách..).. Je o hodně snadnější si šunku koupit v obchodě, já kupuju v Lidlu, kde mi ta kvalita přijde dobrá = mně stačí. Ale!, někdy to prostě nestačí. Třeba jako teď, kdy manžel prodělal salmonelu a tam byl zákaz uzenin/šunek (může se přidat až později). Domácí šunka je vlastně jen z masa, soli a vody, takže nic navíc ;) (a dobře uvařené maso doktorka povolila).. 
Myslím si ale, že je to super i pokud nechcete třeba dítě hned krmit kupovanými šunkami.. ;) (já ještě dítě nemám, ale říkám si, že bych to mohla pak používat více..).


A hned chci upozornit, že domácí šunka opravdu není fotogenická :)))
Já jsem se jako vždy snažila si ten recept zjednodušit na maximum :). Hodně se píše, že třeba místo klasické soli se dává řeznická sůl, šunka pak vydrží déle.. ale můžu vás ujistit, že nevydrží :)), on totiž každý chce ochutnat a navíc, mně se třeba prostě nepovedlo nakrájet šunku na tak tenké plátky jako na obrázku z krabice, takže se prostě sní poměrně rychle (a to je jeden z důvodů, proč jsem jinak líná dvě hodiny hlídat teplotu, abychom ji během dvou dnů snědli :D)..

Já jsem dělala šunku z 1 kg kuřecích prsou, ale někdo používá i stehna, dále přidáme sůl (já od oka), trochu vody (od oka, stačí třeba 3-4 polévkové lžíce), doporučuje se lžíce moučkového cukru (kvůli zachování barvy), a pak je to na vás - můžete přidat pepř, bylinky, sladkou papriku (kvůli barvě), případně chilli... je to prostě na vás, snese to všechno ;) 

Kuřecí nakrájíme na malé kostičky a hodíme do robota. Dvě - tři kostičky necháme stranou a jen je hodíme do sekáčku nebo nakrájíme na opravdu malinké kousíčky - přidáme na závěr. Pokud nemáte robota, tak pak stačí nahradit klasickým mixérem. 


Dále nastává otravný proces - "hnětení". Nasazuju na robota nástavec typu hák a nechávám cca 25 minut hníst, je potřeba, aby se z masa začala dostávat bílkovina a vznikla taková kaše. Otravné je to hlavně proto, že mi to maso leze nahoru a je potřeba ho do mísy vracet. 




Samotné použití šunkovaru je poměrně dost snadné. Naplníte šunkovar minimálně 1 cm od okraje a zavřete. Dále si připravíte vodní lázeň a musíte hlídat, aby se ručička teploměru ustálila v červených mezích. Já mám plyn, takže je to na začátku trochu těžké odhadnout, ale pak se teplota ustálí, takže to musíte jen čas od času zkontrolovat. 

Šunku je potřeba vařit cca 2 hodiny při těch 85 stupních, ale já to tam nechala déle a nic se nestalo (aneb koukala jsem se na seriál a nechtělo se mi od toho vstávat :D). 








Šunku vyndáte, necháte vychladnout (lépe se pak krájí) a můžete podávat ;). 
Určitě se vám může povést dokonalejší šunka než ta moje "kráterová", ale mně to nevadí :)) Asi pro návštěvu bych se více snažila ;). 




Nemusíte se bát, pokud se šunka nepovede - tj. maso se třeba nespojí nebo tak.. prostě budete mít uvařené kuřecí či jiné maso, tak ho prostě hoďte to nějaké číny a máte po problému ;) (ano, chápu, je to škoda, ale určitě ne důvod smutnit).. Já jsem šunku vařila dvakrát a pokaždé bez problému...

Plusy šunkovaru: 
- víte naprosto přesně, co v té šunce je, kolik tam toho je, 
- můžete si tam dát co chcete a udělat si tak novou šunku - s olivami, chilli, bylinkami atd., 
- ve výsledku vás vyjde levněji než kg kupované šunky v obchodě (a bude kvalitnější),
- pokud máte nějakou přísnější dietu, je to zase skvělá zdravá varianta oproti kupovaným šunkám ;). 

Mínusy šunkovaru: 
- pro někoho pořizovací cena, ale vyplatí se to a navíc je to dobrý dárek třeba k Vánocům ;),
- trvá nejméně dvě hodiny než je šunka hotova, 
- je hodně rychle pryč :D,
- určitě nevydrží v lednici tak dlouho, jako kupované šunky (ale o tom už byla řeč, stejně nic nezbyde :D). 

Pokud vlastníte parní troubu, tak se šunka dá udělat i v ní ;) (a podle mě pohodlněji). 

Tenhle šunkovar stojí 500,-, ale dá se sehnat i levněji. 

Zkoušeli jste někdy domácí šunku? Povedla se?

A. 

Komentáře

  1. Máš pravdu, nie je fotogenická, ale aspoň by som prestala frflať vždy, keď mama kúpi nejakú drahú, kvalitnú šunku, ale mne sa na nej niečo nezdá a tak ju nejem :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat