Rozhodovací paralýza, aneb proč je lepší méně než více (neplatí na všechno!)

Znáte ten pocit, kdy vkročíte do úžasného obchůdku plného náááádherných šatů nebo bot nebo kabelek?  Strávíte tam hóóódně hodin a ve finále si nic neodnesete? A pokud ano, tak se nekonečně dlouho trápíte tím, jestli to byla správná volba?   Tak to asi víte, co je rozhodovací paralýza :-) 



zdroj: www.pixelmepink.com


Slovy wikipedie: "Rozhodovací paralýza je psychologický jev, kdy je člověk neschopen se rozhodnout a zvolit si z více nabízejících se možností. Čím více variant má k dispozici, tím hůře se rozhoduje při výběru jedné z nich. Velké množství voleb ho frustruje a při konečném rozhodnutí nepociťuje takovou míru štěstí, jako kdyby předtím neměl vůbec na výběr, protože zpětně pochybuje nad správností své konečné volby."

Tento jev pravidelně zažívám doma, pokud mám některých věcí více než je "můj maximum". 

Voňavky - já je zbožňuji! Měla jsem jich desítky a desítky. Pak jsem měla výčitky si kupovat nové, protože doma jich bylo opravdu hodně a všechny byly pořád skvělé. Pak jsem nevěděla, zda se navonit jednou nebo druhou, tak jsem kolikrát v průběhu dne některé prostřídala... Ale pořád to nebylo ono  ("a při konečném rozhodnutí nepociťuje takovou míru štěstí"). Tak jsem si dala za úkol používat a používat to, co mám; co nepoužívám, tak rozdat. A ve finále jsem opravdu šťastná s 5 kusy  (lehká jarní, jiná letní, pak na podzim, pak na večer a jednu neutrální v práci pro všechny příležitostí). Najednou je rozhodování více než jednoduché :-) 

Oblečení - stojíme ráno u NARVANÉ skříně a nevíme, co na sebe :-)   O projektu 333 jsem už jednou psala (zde). Mám k tomu ještě něco dodávat? :-)   

Kabelky - kdo má doma více jak 5 kabelek jedné barvy (např. černé), ví, o čem mluvím. Zbožňuji je všechny. Ovšem každý den měnit kabelku?.. I když používám organizér do kabelek, i tak mě to moc nebaví. Takže ve finále nosím třeba celý měsíc jednu a tu samou.   (od jiných barev mám po jednom exempláři, takže tam je to jednodušší)

Boty - tam je to jiné :-) U bot mám pocit, že unosím všechny (a těch 10 jen černých lodiček obhájím jednoduše :-)  Jeden podpatek tenký, jiný široký, jiný moc vysoký, jiný nízký, jiný akorát, atd. Tohle je něco, kde rozhodovací paralýzou opravdu netrpím!

A co vy, máte také nějakou oblast, kde se těžko rozhodujete? :-)

S.

p.s. Samozřejmě se to může týkat spousty oblastí. Pokud máte před sebou dva úkoly, tak je velká pravděpodobnost, že začnete dělat nějaký třetí. Ale o tom to dneska nebylo ;-)

Komentáře