Novoroční "dietka" na míru

Na rovinu, dietám moc nefandím. Resp. vždy si o nějaké přečtu, ale do praxe je (na 99%) neuvádím, protože jídlo miluji a myslím si, že žít se má tak, jako kdyby zítra byl konec světa, a tudíž, odkládat dobroty na "cheat day" nebo na konec diety se mi příčí. 

Uznávám spíše "nenásilné" metody (např. jak byly popisovány v knize "Nezřízené labužnictví" - psala jsem o ní zde). 

Ovšem, a to se již stává tradicí, někdy na přelomu roku si dám dva týdny "diety", kterou jsem si přizpůsobila na míru (teď si protiřečím, když je neuznávám, ale prostě tak to je... jednou za rok musím). Vždy přijdu o 3-4 kila (podle InBody měření se nejedná jen o vodu / svaly, ale hlavně o tuky, i když malinko svalů jde taktéž dolů, holt u toho moc necvičím). A to mi stačí k tomu, abych se cítila dobře ve svém oblečení (na konci roku jsou některé kousky trochu těsnější, a já ten pocit nemám ráda :-)


Zdroj


Poprvé (to bylo před 3 lety) jsem nechtěla přemýšlet o jídelníčku, tak jsem si objednala pytlíky na proteinovou dietu. Něco podobného zkoušela moje sestra loni a psala o tom zde. Ona z toho nebyla tak nadšená, holt na každého působí každá dieta jinak. Poprvé jsem dietu držela 10 dnů a za tu dobu jsem zhubla 4 kila. Podle InBody se jednalo o cca 3 kg tuku, což mi přijde ok :-) 

Podruhé (to bylo na začátku roku 2014; v mezidobí jsem měla dítě, a kvůli kojení jsem nedietovala) jsem už nechtěla investovat do pytlíků, tak jsem načetla principy proteinových / tukových diet (Atkins, paleo, whole30, nízkosacharidová podle Tima Ferrisse ("čtyřhodinové tělo")) a uzpůsobila podle sebe. 

Ono totiž v jedné dietě smíte sýry (Atkins), v druhé ne (whole30), v jedné smíte luštěniny (podle T. Ferrisse), v dalších ne (Atkins, whole 30), někde smíte ovoce (paleo, whole 30), někde ne (Atkins). A tak dál. Nejvíce mi byl sympatický Aktins (protože přes něj, podle mě, ketóza nastoupí nejrychleji), ale zrovna jeho prvních 14 dní na mě bylo moc přísných (kromě vajíček a masa (vč. ryby) smíte pouze 3 šálky salátu (zeleného) (nebo 2 šálky salátu a 1 šálek zelené nakrájené zeleniny). A ten šálek odpovídá velikosti baseballového míčku! 

Vsuvka: 
Ještě k té ketóze - nejsem odborník, takže velmi zjednodušeně - jedná se o stav v těle, kdy organismus nečerpá energii ze sacharidů, ale z tuků. POZOR! Na všech těch stránkách propagujících proteinové diety čtu velmi málo (nebo vůbec) o tom, že tyto diety mohou být docela záhul na ledviny! Takže pokud máte jakékoliv zdravotní problémy, není to úplně pro vás!

Do ketózy se dostaneme tak, že vynecháme jakékoliv sacharidy (proto diety, co povolují ovoce nebo mléko (které obsahuje laktózu) mi nepřišly tak moc logické). Na internetu je spousta zdrojů, které popisují, jak poznat, jestli jste v ketóze nebo ne... Tomu já moc nevěřím, a proto si jednoduše kupuji v lékárně ketopapírky :-)  (stejný princip jako těhotenské testy - buď se proužek zbarví nebo ne :) Díky tomu jsem právě otestovala, co v rámci diety můžu, a co ne (pokud jsem něco snědla a nebyla jsem si jista, tak jsem jednoduše pak použila papírek a pro příště věděla, že TO můžu). 

Takže jsem trochu polidštila Atkinse a můj jídelníček po dobu 14 dnů vypadá asi takto:

Snídaně nebo večeře - vajíčka na jakýkoliv způsob (klasika, ale i různé omelety se zeleninou); tvrdý sýr (povoleno je cca 100g denně, já si dávala občas více) se zeleninou; zelenina s lučinou (domácí, abych měla jistotu, že neobsahuje sacharidy); avokádová pomazánka s plátky sýru; v době krize paprikáš namazaný lučinou (paprikáš jakožto uzenina není úplně dobrá volba + navíc může obsahovat sacharidy). Ve zkratce: vajíčka / zelenina / sýr (i lučina) / občas paprikáš

Oběd - maso se zeleninou (jsem lemra líná, takže dle doporučení od Tima Ferrise jsem nakoupila spoustu mražených směsí - pozor na mrkev v nich!) nebo losos se zeleninou. A také saláty (vééélké mísy) - různé zelené listí, trošku rajčátek (do barvy, i když obsahují sacharidy), vajíčko natvrdo, tuňák a pár lžiček domácí lučiny. ŇAM! (nebo salát s tvrdým sýrem (pokud ráno byla vajíčka, a ne sýr), nebo s masem, atd.)   Nebo například špenát s houbami :-) (ty se smí, jen pozor na cibuli - ta mám dost sacharidů).

Večeře - mimo toho, co jsem zmínila výše, k večeři občas i polívky. Já třeba nemám moc ráda houbové omáčky (které klidně můžete udělat k masu k obědu - jen je nezahušťovat), ale třeba žampiónovou polívku ráda mám. A protože se smí smetana, není problém. Jen opět nezahušťovat...   A pak pro obměnu se může třeba květák zapečený se sýrem a smetanou. Nebo brokolice se sýrem. 

V průběhu dne - zelenina jako ředkvičky, okurka, kedlubna, bílá (nebo zelená) paprika, smí se také olivy (černé i zelené). A také oříšky (kromě arašídu, kešu a pistácií).

A spoustu vody (voda, čaje, v mém závisláckém případě i trochu kafe se smetanou (mléko a cukr ne :-(   (smetana se smí).  Alkohol je samozřejmě zakázaný (i když podle T. Ferrisse se smí sklenka červeného suchého vína). 

A když mám velkou krizi (a tělo prostě CHCE cukr), tak si dám jablko (což se za ty 2 týdny stane tak 2x - 3x). 

Možné zdroje:
Atkinsova dieta je dost dobře popsaná na tomhle fóru (zde)  (+ jsem k ní přečetla nespočet i zahraničních stránek, diskusí, atd.), whole30 je popsaná v knize "Jídelníček na prvním místě", dieta T. Ferrisse je popsaná v knize "čtyřhodinové tělo", paleo dieta je popsaná asi všude na internetu :-)   Dost jsem se také inspirovala na pinterestu (hlavně na recepty). Ono se to nezdá, ale když o tom člověk přemýšlí, tak receptů je víc než dost! Doporučuji je ale projít předtím než půjdete nakupovat.

Výsledky
Na závěr chci říct, že kromě váhového úbytku se zlepší zažívání (opravdu jsem nevěřila, ale myslím, že to je právě díky vynechanému pečivu / těstovinám / rýži), zlepší pleť a cítíte se celkově lépe. Až na ty chutě :-)   Já si jídlo prostě vychutnávám, takže šálek kafe (s cukrem a mlékem) a k tomu máslový croissant je pro mě něco ÚŽASNÉHO. Nebo šálek kafe a k tomu čokoláda (a ne, nemám ráda ty hořké 80% čokolády - fuj - já mám ráda mléčnou slaďoučkou čokoládičku, co se rozpouští na jazyku :-)    

Takže proto je můj limit 14 dnů. A pokud zhubnu ty 3 kila již po 10 dnech, tak kdo ví, třeba to skončí i po 10 dnech :-)   Na základě výsledků minulého roku vím, že ta kila nepřiberu hned zpátky, ale plíživě a pomalu je budu přibírat po celý zbytek roku (protože zkrátka těm máslovým croissantům nejde odolat :-)  A tak mi to ve finále vyhovuje  (víc by se mi líbilo nepřibírat vůbec, ale holt můj metabolismus není tak dokonalý). 

Zkoušely jste nějakou z obdobných diet? Byly jste spokojeny s výsledky?

S.

Komentáře

  1. Ja som diétu nikdy neskúšala a ani to nemám v pláne, ja akurát pijem čajíky od teatox.sk (môžeš si pozrieť v článku- favourite things) no ale to nie sú čajíky na chudnutie ale skôr na štartovanie metabolismu aby ti to pomohlo vytvarovať telo. Ale áno, majú aj na stránke nejaké na tie diéty. :-) Tak ti držím palce! :-) Tiež som zastáncom toho, že papaj koľko ti chutí!
    Dijoun&Klaudi

    OdpovědětVymazat
  2. Ja teď držím dietu takovou, že jím všechno ale menší porce a od 17:00 už nejím vůbec. Po nějaký době si zvyknes a nevadí to. :) do toho si občas zacvicim a piju hodně vody a všechno je OK :)
    www.sarkazelena.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Okomentovat