Jednodušší život - úklid, praní, žehlení

Asi jako každý z nás se i já snažím co nejméně času trávit "povinnými nezbytnostmi", jako je úklid, praní a žehlení. Níže uvádím pár tipů, která používám.


Zdroj



1. Extrémně rychlý úklid - tj. ten, když Vám někdo zavolá, že se za 5 minut staví na kafe (to se mi stává často). Vezmu košík a všechno, co není na svém místě nahážu do něj. Pak akorát chodím s tím košíkem na správná místa (skříň s oblečením / koupelna / botník / atd.) a rozkládám věci tam, kam patří (a to mohu udělat až když návštěva odejde). 

Mimochodem, díky tomuto systému si člověk všimne, že má tendenci odkládat nějaké věci pořád na stejné místo nebo stejná místa (ne tam, kam věc patří). Pak je dobré vymyslet pro tu věc / věci nové místo, co nejblíže tomu, kde to běžně odkládáme. Příklad: časopisy v obýváku. Tak dlouho se válely po stole / pohovce / koberci až jsem prostě přineslo pořadač na časopisy a od té doby jsou všechny na stejném místě a vždy po ruce.

2. Utírání prachu - kromě dobrého hadříku na prach je dobré mít co nejméně prostoru, na který se může prášit

Logické, že? :-)   Běžně strávím tak 15 minut utíráním prachu, a to prosím včetně(!) úklidu věcí, co jsou na ploše rozházené. Takže kdybych měla uklízeno a šlo by jen o prach, tak se bavíme tak o 7 minutách. Kouzlo je v tom, že máme opravdu minimum otevřeného prostoru. 

Třeba místo nočních stolků máme čelo postele: 


Ikea
Místo poliček v obýváku máme vitrínu:


Ikea


3. Vysávání

Na rychlé vysávání používám tento ruční vysavač (resp. obdobný... náš se již neprodává, ale pořád je v perfektním stavu):




Než bych totiž na každou věc, co rozsype mé dítě vyndavala normální vysavač, tak se zblázním. A dá se z něj odepnout ten pidi vysavač (který taktéž často využívám):




Na pořádné vysávání mám manžela, na to trik nemám :-)   Ale mám v plánu si časem pořídit tento vysavač (který zároveň podlahy i myje), abych pak nemusela vytírat :-)




4. Praní

Začnu košem na prádlo, který nemám, ale o kterém reálně uvažuju :-) Reálně, co mě od něj odrazuje je to, že mám 80% černého oblečení, a ten zbyteček většinou rychle v ty černé hromadě najdu. Kdo ale má plus mínus stejnou spotřebu barevného / bílého / černého oblečení, tak si myslím, že nějakou tu chvíli vám tento koš ušetří. 



A teď samotné praní. Úplně nechápu lidi, co perou ob den. Pokud je to kvůli dětem, tak radši dokoupím nějaké oblečení, než ob den zapínat pračku kvůli pár tričkům (za pár stovek se v obyčejném (spíše mimopražském) second handu nakoupí oblečení na měsíc, nekecám). A pokud to není kvůli dětem, tak to nechápu :-) Moje tchyně pere ob den. Nedokázala mi vysvětlit, proč :-)   

Tak já konkrétně peru jednou za dva až tři týdny. Resp. černé oblečení jednou za 14 dní, barevné a bílé jednou za 3 týdny (s výjimkami, pokud mé dítě mělo "prasečí" týden, tak peru dřív :-)  (Jen aby si někdo nepomyslel - mám také zásobu utěrek, ručníků i osušek.) A teprv nedávno jsem vyzkoušela v praxi funkci "odložený start" (pozor, nemají všechny pračky!). To je tak parádní věc! Nastavím po ránu pračku, že chci, aby skončila s praním v 6 večer (kdy přijdu já nebo manžel z práce) - takže přijdeme a prádlo rovnou pověsíme. Stejně tak jsem prala teď o víkendu - nastavila jsem v pátek večer, že chci aby pračka skončila v 9 ráno - takže když jsem vstala, zas jsem akorát šla pověsit prádlo. 

Myslela jsem si, že akorát já jsem tak netechnický typ, že jsem to dřív nepoužívala. A ono ne - spousta lidi to nevyužívá. Někdo o tom neví a někdo měl pádný argument, že se bojí, že praskne hadice s vodou a bude po srandě. Tak prý: a) dnes se již dělají hadice nějak jinak, takže to riziko je minimální, b) to je důvod, proč platím pojistku (bytu nebo domácnosti... se mi vždy pletou; ale prostě, když vytopím sousedy - tak se to z toho zaplatí). 

5. Sušení

Sušičku bohužel pořád ještě nemám :-(  Snažím se přesvědčit manžela, ať si o ní řekne ke svým narozeninám. Což zatím nechce - a máme tedy dohodu, že teď chodí věšet prádlo on (ať vidí, že to není sranda). V nejhorším si o ní řeknu k Vánocům já :-)    Ale co jsem se ptala lidí kolem, tak jim ušetřila opravdu hodně času.

6. Žehlení 

O žehlení jsem již psala zde. Parní generátor - fakt super věc :-) A nežehlit všechno - taktéž super :-) 

7. Ostatní --> PARTNER (manžel / přítel)

Což je mytí oken, mytí sedaček (máme bílé kožené - čas od času je zapotřebí je umýt speciálním přípravkem, a pak jsou jak nové!) a "mytí" koberců - to jsem delegovala manželovi :-) Dělá to jednou za čas a nemůžu si stěžovat. (Na začátku jsem tedy řekla, že buď to udělá on nebo volám paní na úklid - ale bude to za peníze, za které bychom šli jinak do restaurace, apod. Takže to radši dělá sám, a my pak spolu jdeme na večeři :-) 

Jaké tipy máte vy? :-) 

S.




Komentáře

  1. já se teď snažím donutit přítele, aby umyl okna. jinak dělám všechno sama, dokonce i přes obrovský odpor žehlím, ale okna prostě mýt nebudu a nebudu :D
    ten malý vysavač je super, využívám ho taky často, hlavně třeba v kuchyni. s prachem to máme těžší, protože bydlíme v jednom pokoji s plovoučkou, takže se tu práší fakt hodně, ale ve vlastním si to určitě vyřeším jinak. určitě je lepší koberec, parkety už nechci, na tom je to šíleně vidět, do koberce se ten prach nějak zašlape :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My máme i plovoučku i koberec... U koberce mi vadí, že prostě čas od času ho musíš úplně vyčistit (vymýt). A pak ho usušit :-( No prostě opruz! :-) (což samozřejmě dělá manžel, ale i tak :-) S.

      Vymazat
  2. U nás se pere 1-2× týdně, v závislosti na množství prádla. Podle mě nejde za den vyprat víc než 5 praček, aby to prádlo uschlo. S tím, že se na sušák vejdou tak 4 pračky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to je pravda, to mě nenapadlo zmínit. Já mám asi velkou pračku... Na sušák se totiž vejdou jen 2 pračky (a to mám 2 sušáky) :-) A i když mám plný koš na prádlo (po 3 týdnech), tak prostě víc jak 4 pračky nenaplním ani... S.

      Vymazat

Okomentovat