Jak v průběhu roku šetřím na dovolenou - 7 tipů i pro vás

Po mém minulém článku mi sestra vynadala, že Mauricius pro někoho rozhodně není za hubičku. S čímž rozhodně souhlasím, tak jen uvádím na správnou míru - Mauricius byl za hubičku ve srovnání se zájezdy, které se nabízí na internetu, čímž mám na mysli od 50 tisíc víc. Ale když jsme za všechno (tj. letenky, ubytování, veškeré výlety, a že jich fakt nebylo málo, jídlo, nákupy) utratily něco málo přes 30 tisíc / osobu, tak to prostě za hubičku bylo. 

Jak jsem říkala, únorové dovolené jsou moje nejdražší. Po zbytek roku jezdím na ty levnější, jelikož to nepotřebuju za sluníčkem cestovat tak daleko. A teď se dostáváme k tématu - kde na to beru? :-) 

Jde o priority. Pro někoho je důležitější se hodně bavit v průběhu roku, pro někoho si zajet na dovolenou. Takže níže uvádím příklady, co jsem vypozorovala od svých kamarádek (samozřejmě je mi jasné, že někdo si nedovolí ani ty koktejly, co budu zmiňovat níže, takže kdo nenašetří opravdu nic, pro takové pak platí bod č. 6)


Zdroj



1. Chodím minimálně na obědy a nosím s sebou krabičku z domova. Jelikož bydlím a pracuji v Praze, tak průměrný oběd zde vyjde na 100 Kč (s polévkou, bez pití). Jasně, občas je to každý den 80 Kč / oběd, a pak v pátek se jde hromadně na oběd i s kafíčkem a dezertem a rázem je to 200 Kč (to jen vysvětluji, jak jsem přišla k tomu průměru; kdo potřebuje i pití, tak ještě dražší). Můj oběd, co jsem to tak zkusila počítat, vyjde průměrně na 30 Kč (dejme tomu). To máme za den ušetřených 70 Kč. 70 Kč * 20 dní * 11 měsíců (1 na dovolenou, u někoho i víc) = 15.400 Kč. Takže to máme dovolenou číslo 1 (třeba letní do Itálie). 

2. Chodím na večírky, ale piju minimálně. To znamená, že za večer  utratím dejme tomu 200 Kč. Kamarádky, co pijou koktejly utratí za večer 500 Kč (minimálně, to je cena asi 3-4 koktejlů, že, a u těch kolikrát neskončí). Toť máme rozdíl 300 Kč * 2x za měsíc * 12 měsíců = 7,200 (třeba jarní dovolená)

3. Pokud objevím něco, co se mi hodně líbí (ať už oblečení nebo bižuterii nebo něco pěkného do bytu), tak se porozhlídnu po levnější variantě (ideálně v hodně podobné kvalitě). Všichni víme, že cílem každého podnikatele je ideálně optimalizovat zisk (a další cíle, ale to zas není dnešním tématem). Takže na 99% se vám podaří najít levnější variantu. Také jsem už psala dřív, že nekupuji knihy, ale půjčuji si v knihovnách nebo stahuji z internetu. A další takové "triky". Tady je hodně individuální, kolik se dá ušetřit. Já to řeknu jinak - na tohle doma utrácíme minimálně (čemuž ještě před 3 lety tomu tak nebylo, že utrácím spoustu peněz za kraviny jsem zjistila, až když jsem si začala přísně zapisovat výdaje). 

4. Omezili jsme návštěvy restaurací. Tím mám na mysli naše s manželem. S kamarády samozřejmě pořád čas od času zajdeme (a i s manželem sami dva, ale už ne tak často). Dříve (než se narodilo dítě) jsme chodili ob den. Jo, čtete dobře - ob den na večeři do restaurace. Ani nechtějte vědět, kolik teď tím šetříme :-) 

5. Cvičím doma anebo využívám nabídky zaměstnavatele. Když má někdo možnost jít do fitness centra, které mu hradí zaměstnavatel, tak je to paráda. Pokud někdo má vůli cvičit doma, ušetří ještě víc (protože tím šetří i čas, že jo). Já teď chodím cvičit ven jednou týdně (což je 150 Kč za týden). Dříve jsem chodila 3x týdně (+ jsem měla doma běhací pas, co ho teď má sestra - jelikož jestli já začnu běhat ve svém bytě, tak se sesype asi celý barák. A jen pro jistotu - je to starým barákem, ne moji váhou.) Zkrátka, dříve mě vyšel půl rok cvičení na cca 7.000 Kč (průměr... občas jsem chodila poctivějic, občas méně). Za rok to je 14.000 Kč. Ono je zajímavé se podívat na ta čísla "v balíku" třeba za půl rok nebo rok. Najednou se najde TAKOVÁ motivace cvičit doma :-) 

6. Vydělávám bokem. Mám na mysli další činnosti kromě mého zaměstnání (nebo kromě rodičovské, pokud je někdo s dítětem doma). Ehm. Řeči, že "není čas, bla bla bla", nemám ráda. Nejde o čas, ale o motivaci / priority. Nerada se na toto téma hádám (neshodneme se ani se sestrou), ale pořád si myslím, že když se chce, tak se dá cokoliv. Ano, u někoho složitějic, u někoho jednodušejic, ale prostě jde. Připravuji zas další článek "můj týden v číslech", kde se budu snažit popsat, jak se dá stihnout za týden cokoliv. 

7. Tohle nesouvisí úplně s šetřením, ale s tím, jak levně cestovat :-)  
(i) Pokud chcete vyloženě zájezd, porozhlídněte se po německým cestovkách (jednou jsme srovnávali, že ceny u českých společností, co zprostředkovávají zájezdy přes německé cestovky a přímo u německých cestovkách jsou stejné; provizi tudíž neplatí koncový zákazník, tj. my). Ceny jsou kolikrát opravdu o dost nižší. Akorát se musíte nějak dostat do toho Německa. Což to byla moje dovolená do Itálie - v našem případě nabízeli jízdenky na Student Agency autobus zdarma :-) Sice ty jízdy úplně nenavazovali na odlety / přílety, ale co člověk pro dobrou cenu neudělá :-)   
(ii) Případně, české cestovky, ale last minute. A prosím - 6% last minute, pro mě není last minute. Mám ráda 40% a víc :-) (to byl případ mé Dominikány, mimochodem)
(iii) Cestování s kamarády - autem + do apartmánu nebo nějaké chatky nebo rovnou jachty :-) Chorvatsko, Itálie, Holandsko. Opět, vše do 10 tisíc (něco dost pod 10 - mám pocit, že Holandsko vyšlo snad na 7 - asi 12 dní!)
(iv) Levné letenky (na to je už založeno hodně portálů, co vyhledávají super akce) + hostel. Teda pardón. Jednohvězdičkový hotel. Takový jsme měly s kamarádkou v Miláně. Letenky za 1350,- (zpáteční, z Prahy), hotel za hubičku (cenu si nepamatuji, ale jako 1 hvězda...)
(v) Levné letenky / cesta autem + couchsurfing. S pravým couchsurfingem ještě zkušenost nemám. Pořád ukecávám manžela, který to bojkotuje. Ale zevluju po známých rozházených po světě :-)  Takto jsme byli v Rakousku, Německu, Polsku, Francii, Rusku, na Slovensku ... A už mám koupené další letenky za další známou :-)  (valentýnská akce - letenky místo 8-10 tisíc za 5!)      A když už jsme u toho - když tu příležitost máte, tak neváhejte! Do dneška si nadávám na to, že jsem asi 5 let zpátky chtěla "šetřit" a nejela s kamarádem do Japonska. Na 2 týdny a jen za cenu letenky. A kdybych tak šetřila peníze. Ale já, debil, šetřila svoji dovolenou na vánoční období, "jen tak". Debil, debil, debil. 
(vi) Tuto možnost asi nemá úplně každý, ale v bývalé práci jsme často měli zahraniční školení. Tak tam bylo skvělý letět o 2-3 dny dříve (tak akorát to vycházelo na víkend, jelikož většina školení začínala v pondělí) a zaplatit si jen ho(s)tel. Letenky totiž jsou pořád v rámci služební cesty. Takhle jsem byla (zase) v Holandsku a Německu. 

Tak to jsem měla potřebu vysvětlit, že nejsem milionář, abych mohla často cestovat :-) 

Máte nějaké další tipy? :-)  (ještě víc cestování jedině uvítám!)

Komentáře

  1. Super článek! Nejvíc souhlasím s obědy a cvičením doma. Tam může utéct tolik pěnez...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-) Ještě jsem zapomněla zmínit, že asi před rokem jsem přestala kupovat časopisy a čtu vše jen přes internet (nebo si půjčuji od sestry). A ono se to nezdá, ale také to za rok udělá dost :-)

      Vymazat
  2. nuz...ono su to dobre tipy, ale...stale predpokladaju nadstandardny prijem. ked ma niekto minimalnu mzdu tak si zaplati lacne jedlo, ubytovanie a skoncil. nie ze lacne drinky, nie ze lacne vecere v restauraci...skratka absolutne nic take. mna by zaujimalo co konkretne znamena ten 6ty bod, specifickejsie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S samotnym prispevkem sice nesouhlasim (pokud si osobne myslim, ze mam na vetsi plat, tak proste hledam dal), ale k bodu 6 - ja osobne bokem delam ucetnictvi. Neni to moje hlavni cinnost, takze to beru vylozene jako privydelek. Vim o dost lidech, co ve sve "volnem case" uci cizi jazyky (to jsem delala jako privydelek na stredni), lici ostatni, a tak dale. Moznosti je hodne, ale vymluv jeste vice. (Ted mluvim obecne, neber to prosim kdyztak osobne.)

      Vymazat
    2. dakujem za objasnenie :) ja to nemyslim ako vyhovorku, ale je mnoho ludi, co ziaden jazyk, uctovnictvo ani nic podobne nevedia a makaju 12 na 12 hodinovych sichtach za pokladnou v potravinach. niekto skratka nema na to, aby zarabal viac. ale mas pravdu, snazit sa treba :)

      Vymazat
    3. Ano, pravda, někdy jsou opravdu těžké situace. Moje máma musela několik let takhle makat, protože nebylo jiné východisko. Ale nikdy se nevzdala, a dnes má svoji firmu. Bod 6 občas nejde provést ze dne na den :-)

      Vymazat
  3. Úžasný článek. Inspirovala jsi mě k tomu zapisování výdajů. Protože někdy kouknu na výplatu a přemýšlím kam se poděla :-D asi to znáš, jak jsi psala :-) miluju nakupování, ale jak píšeš, neutápím se a nelpím na značkovém zboží. Samozřejmě něco nelze koupit fake, ale ušetřit se dá vždy. Ode dneška budu přísně zapisovat, jsem zvědavá co mi z toho nakonec vyleze. Jinak jak píšeš s přivýdělkem. Mám vyzkoušené obě varianty. za prvé: práce na HPP byla psychicky náročnější, tak přivýdělek byl manuální = šlo to. Jenže z práce jsem odešla pracovat do zahraničí na částečný úvazek, samozřejmě za daleko lepší penízky než na HPP :-D ale jde o to, že jsem musela brzo vstávat a byla jsem kaput :-/ tzn. přivýdělek automaticky neklapl, i když jsem byla brzo doma z práce. Byla to hrůza. Záleží opravdu i od zaměstnání. Čas se najde vždy, to je pravda = jen bohužel někdy to nezvládá tělo. Tak holky a ženy - dobrou motivaci k hledání přivýdělku ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Dokopejte manžela ke couchsurfingu a spojte to s hitchhikingem - stopováním. Vřele doporučuju, zejména Balkán se takhle projede jedna báseň!! Ale jde asi i o náhodu. A článek je super, mám to tak s jídlem, cvičením i s neřestí kouřením (díky balení ušetřím zhruba polovinu peněz) a člověka vážně překvapí, kolik ušetří, když něco změní.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, na couchsurfing jsem tu též měla článek :-)

      Vymazat
  5. Článek sice je hezký ale bohužel nemůžu nikam.Protože za a)Dělám u soukromníka který je vydřiduch a neocení mou práci (pracuji za dva lidi).Druhé zaměstnání bych nezvládl nevymlouvám se páč přijdu z práce a jsem k.o.usínám takřka za stolem (dělám těžkou fyzickou práci).Za b)Druhou nebo jinou práci nenajdu páč jsme v kraji kde je jedna z největších nezaměstnaností.Za c)přestěhovat se nemožné nejsou finance na jiné bydlení a splácet hypotéku v mém věku blbost/splácel bych i v důchodu.Takže mohu cestovat tak prstem po mapě!Opravdu výdělky jsou zde velmi malé.Je 9500 vydělkem ???!!.Ne není je to tak na přežití po zaplacení všeho zůstáva jen na jidlo a to je vše!Takže nic...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat